Η έλλειψη σε επιστήμονες Τεχνολογίας και Πληροφορικής στην Ελλάδα και οι κενές θέσεις στα Τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Να επανεξεταστεί η ένταξη των Τμημάτων ΔΕΤ και στο 2ο επιστημονικό πεδίο
Τα Τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΔΕΤ) έχουν ως στόχο την παροχή εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου, προσφέροντας σύγχρονα διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών δομημένα με βάση τις νέες εξελίξεις, συνδυάζοντας τη διοικητική επιστήμη με τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής.
Η Ελλάδα έχει ιδιαίτερες ανάγκες από απόφοιτους Τμημάτων με ψηφιακές δεξιότητες όπως εκείνων των ΔΕΤ αλλά και Τμημάτων Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που έγινε στο πλαίσιο της φετινής έκθεσης Beyond, στην Ελλάδα η εκτίμηση της επιπλέον ζήτησης που αναμένεται να μην καλύπτεται από τη διαθέσιμη προσφορά ανέρχεται αυτήν τη στιγμή κατά μέσο όρο σε 7.500 άτομα ετησίως για την περίοδο 2023-2030, αφού η ζήτηση για το ίδιο διάστημα υπολογίζεται σε 15.000-16.000 ειδικούς ΤΠΕ και η εκτιμώμενη προσφορά ανέρχεται σε μόλις 8.000. Σύμφωνα με την Γιώτα Παπαρίδου, Πρόεδρος του ΔΣ του ΣΕΠΕ, η εξεύρεση του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες, οι οποίες είναι αναγκαίες στη νέα ψηφιακή εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο [1].
Πίνακας 1. Αναλυτικός Πίνακας εισαχθέντων των Τμημάτων ΔΕΤ για το 2023.
ΙΔΡΥΜΑ | ΟΝΟΜΑ ΣΧΟΛΗΣ | ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΑΧΘΕΝΤΩΝ | ΣΥΝΟΛΟ ΘΕΣΕΩΝ | ΠΟΣΟΣΤΟ ΚΑΛΥΨΗΣ | ΚΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ |
ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ) | 70 | 148 | 47,3% | 78 |
ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΠΑΤΡΑ) | 117 | 242 | 48,3% | 125 |
ΔΙ.ΠΑ.Ε. | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΚΑΒΑΛΑ) | 138 | 166 | 83,1% | 28 |
ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΜΑΚ. | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΚΟΖΑΝΗ) | 147 | 250 | 58,8% | 103 |
ΠΑΝ. ΠΕΛ/ΝΗΣΟΥ | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΤΡΙΠΟΛΗ) | 152 | 165 | 92,1% | 13 |
ΟΠΑ | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | 175 | 177 | 98,9% | 2 |
Σύμφωνα με τα δεδομένα του Πίνακα 1, από τις φετινές πανελλήνιες προέκυψαν 347 κενές θέσεις στα 5 από τα 6 Τμήματα ΔΕΤ που βρίσκονται εκτός Αττικής και αποτελούν το 36% των θέσεων τους. Τα 5 από τα 6 αντίστοιχα Τμήματα ΔΕΤ, που ιδρύθηκαν το 2019, έχουν ζητήσει ήδη από το 2021 την ένταξή τους και στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο με αιτιολογημένα ακαδημαϊκά επιχειρήματα, αίτημα που επαναλήφθηκε και το 2022 από το Τμήμα ΔΕΤ του ΕΛΜΕΠΑ [2,3]. Ο λόγος της μη ένταξης φαίνεται πλέον να είναι μη ακαδημαϊκός και να στηρίζεται στην απουσία αντίστοιχου αιτήματος από το 6ο Τμήμα ΔΕΤ του ΟΠΑ.
Εφόσον όμως τα ακαδημαϊκα κριτηρια και ταυτόχρονα το δημόσιο συμφέρον της χώρας επιβάλλει την αύξηση των αποφοίτων ΑΕΙ με ψηφιακές δεξιότητες, ελπίζουμε η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και ειδικά ο νέος Υπουργός κ. Πιερρακάκης που έχει προσφέρει πραγματικά σπουδαίο έργο στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της χώρας, να επανεξετάσει το θέμα και να προχωρήσει στην ένταξη και στο 2ο επιστημονικό πεδίο τουλάχιστον των 5 από τα 6 Τμήματα ΔΕΤ, τα οποία είναι και μεταξύ τους αντίστοιχα στις μετεγγραφές. Με την ένταξή τους θα πετύχει με ουσιαστικά μηδενικό κόστος για το κράτος, μια σημαντική αύξηση των αποφοίτων ΑΕΙ με ψηφιακές δεξιότητες που θα ήταν αντίστοιχη με την ίδρυση 2 νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων σήμερα.
Επιπλέον η εισαγωγή νέων Τμημάτων που συνδέονται με την Τεχνολογία όπως τα ΔΕΤ στο 2ο επιστημονικό πεδίο θα λειτουργήσει μακροπρόθεσμα θετικά για το συγκεκριμένο πεδίο. Στην πράξη θα γίνει περισσότερο ελκυστικό προς τους υποψήφιους και θα βοηθήσει στο να επιλυθεί το πρόβλημα της μείωσης των υποψηφίων του πεδίου που εμφανίστηκε ιδιαίτερα έντονα φέτος σύμφωνα με τον Πίνακα 2.
Πίνακας 2. Δεδομένα των υποψηφίων ΓΕΛ ανά πεδίο όπου αποτυπώνεται η μείωση κατά 1.000 υποψήφιους στο 2ο επιστημονικό πεδίο (-7%) σε σχέση με το 2022, παρόλο που συνολικά οι υποψήφιοι σε όλα τα πεδία αυξήθηκαν κατά 1.500 (2%).
Αναφορές
[1] Λέττα Καλαμαρά, Σε έλλειψη οι ειδικότητες Τεχνολογιών και Πληροφορικής στην Ελλάδα.
[2] Αίτημα για ένταξη του Τμήματος ΔΕΤ και στο 2ο επιστημονικό πεδίο
Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας
Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο